TEMAT
Pomiar napełnienia na
wybranych liniach komunikacji zbiorowej.
Czas pomiaru - przejazd od pętli do
pętli w dwóch kierunkach.
ZAKRES
Wykonać szkic trasy
przejazdu danej linii
autobusowej/tramwajowej/metra,
nanieść na szkic położenie
przystanków,
wykonać pomiary ilości osób
wsiadających i wysiadających na
poszczególnych przystankach,
wykonać zestawienie tabelaryczne i
graficzne uzyskanych wyników.
FORMA
ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne
(wyniki w pliku Excel). Ustna prezentacja
w grupie (ok. 5 min).
WSKAZÓWKI
Wykonanie
pomiarów i przygotowanie prezentacji na
przykładzie warszawskiej linii metra. Napełnienie
jest to ilość osób znajdujących się
w pojeździe między dwoma przystankami. Jak
każde badanie, taki i to musi opierać
się na pewnym uproszczeniu pomiaru i
uśrednieniu wyników.
Zakładamy więc, że przeprowadzimy
pomiary o określonej porze dnia w jednym
pociągu jadącym z centrum do Kabat oraz
w jednym powrotnym. Skład pociągu metra
to 3-4 wagonów. Jesteśmy w stanie
wykonać pomiary w jednym wagonie. Wagony
skrajne mogą mieć napełnienia
większe, gdy są najbliżej wejścia lub
napełnienie najmniejsze, gdy są
najdalej od wejścia na peron danej
stacji. Wybieramy wagon środkowy ze
względu na podobne oddalenie od wejść
na perony na różnych stacjach i uznamy
to napełnienie za zbliżone do
średniego w całyn składzie.
Aby określić, ilu pasażerów jest w
wagonie między dwoma stacjami nie
będziemy liczyć znajdujących się w
wagonie, a wchodzących i wychodzących
na poszczególnych stacjach.
Przykładowo: na stacji A weszło 5
pasażerów i nikt nie wyszedł -
napełnienie jest równe 5. Na stacji B
weszło 12 a wyszło 7 pasażerów.
Napełnienie będzie równe 5+12-7=10.
Wagon ma cztery wejścia, więc potrzeba
będzie czterech osób, po jednej do
każdego wejścia. Liczby będą
zapisywane w tabeli. Przykładowa tabela.
Po przejechaniu całej trasy i zebraniu
danych można je będzie umieścić w
arkuszu kalkulacyjnym np. Excel i
analizować wyniki. Do sprawozdania i
prezentacji powinniśmy odpowiednio
przygotować wyniki - umieścić je w
czytelnych tabelach oraz na wykresach.
PRZYKŁADY Pomiary punktualności komunikacji zbiorowej przeprowadzono na przystankach autobusowych "Metro Politechnika" przy ul. Waryńskiego w obu kierunkach (do centrum i z centrum) w dniu 11 października 2000 roku w godzinach od 14.30 do 15.30. Wyniki przedstawiono w tabelach oraz na wykresach. W zestawieniach zabrakło zbiorczego odniesienia do poszczególnych linii autobusowych.
Kierunek Centrum -
Kabaty, październik 2000, środa, godz.
13:30
|
wsiadający |
wysiadający |
na- |
stacja |
drzwi |
wagon |
drzwi |
wagon |
peł- |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
suma |
1 |
2 |
3 |
4 |
suma |
nienie |
Centrum |
12 |
17 |
15 |
12 |
56 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56 |
Politechnika |
6 |
3 |
6 |
4 |
19 |
2 |
5 |
0 |
2 |
9 |
66 |
Pole
Mokotowskie |
0 |
2 |
2 |
7 |
11 |
3 |
1 |
2 |
0 |
6 |
71 |
Racławicka |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
5 |
67 |
Wierzbno |
2 |
0 |
1 |
4 |
7 |
0 |
3 |
0 |
2 |
5 |
69 |
Wilanowska |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
5 |
1 |
3 |
0 |
9 |
62 |
Służew |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
5 |
1 |
2 |
8 |
16 |
47 |
Ursynów |
0 |
1 |
2 |
4 |
7 |
1 |
3 |
2 |
1 |
7 |
47 |
Stokłosy |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
1 |
2 |
2 |
4 |
9 |
40 |
Imielin |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
4 |
7 |
4 |
5 |
20 |
22 |
Natolin |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
3 |
2 |
5 |
12 |
10 |
Kabaty |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
4 |
0 |
10 |
0 |

Kierunek Kabaty -
Centrum, październik 2000, środa, godz.
14:00
|
wsiadający |
wysiadający |
na |
stacja |
drzwi |
wagon |
drzwi |
wagon |
peł |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
suma |
1 |
2 |
3 |
4 |
suma |
nienie |
Kabaty |
0 |
2 |
1 |
2 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Natolin |
1 |
3 |
3 |
2 |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Imielin
|
2 |
2 |
3 |
0 |
7 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
20 |
Stokłosy
|
0 |
3 |
0 |
2 |
5 |
2 |
0 |
1 |
0 |
3 |
22 |
Ursynów
|
4 |
4 |
1 |
4 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35 |
Służew
|
1 |
0 |
1 |
1 |
3 |
0 |
1 |
2 |
0 |
3 |
35 |
Wilanowska
|
1 |
0 |
4 |
0 |
5 |
2 |
0 |
0 |
1 |
3 |
37 |
Wierzbno
|
2 |
2 |
1 |
0 |
5 |
1 |
0 |
1 |
0 |
2 |
40 |
Racławicka
|
3 |
0 |
1 |
1 |
5 |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
43 |
Pole
Mokotowskie
|
0 |
4 |
3 |
1 |
8 |
1 |
2 |
1 |
5 |
9 |
42 |
Politechnika
|
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
6 |
2 |
1 |
2 |
11 |
32 |
Centrum
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
11 |
8 |
9 |
32 |
0 |

Dane i
wykresy: K. Ciąćka, M. Hawryluk, T.
Muzyka, M. Piętka
WSKAZÓWKI
brak
Pomiary, zestawienia, wykresy, wnioski: M. Hrehoruk, K. Karwowska.
|