WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH KOLEJE
TRAMWAJE
DROGI
LINKI Z BRANŻY ![]() Serwer Miłośników Transportu Szynowego ZTM Warszawa CNTK Warszawa
|
KLASY TECHNICZNE TORÓW Wg przepisów "D1 - Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych" opracowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i obowiązujących od 6 czerwca 2002 r. Tablica 1
Tor zakwalifikowany do danej klasy technicznej powinien posiadać konstrukcję nawierzchni odpowiadającą standardom przypisanym do danej klasy lub wyższej. Powrót do: spisu treści
STANDARDY KONSTRUKCYJNE NAWIERZCHNI Wg przepisów "D1 - Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych" opracowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i obowiązujących od 6 czerwca 2002 r. Tablica 2. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 0
Tablica 3. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 1
Tablica 4. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 2
Tablica 5. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 3
Tablica 6. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 4
Tablica 7. Standardy konstrukcyjne nawierzchni dla torów klasy 5
W nawierzchni bocznych torów stacyjnych, obok materiałów odpowiadających standardowm torów klasy piątej, dopuszcza się stosowanie odzyskanych materiałów nawierzchniowych dostosowanych do warunków użytkowania tych torów. UWAGA: Klasa i gatunek podsypki zależy od kategorii linii kolejowej. Powrót do: spisu treści
ELEMENTY NAWIERZCHNI SZYNOWEJ
SZYNY Charakterystyki podstawowych
typów szyn stosowanych przez koleje europejskie
PODKŁADY Charakterystyki podstawowych typów podkładów drewnianych stosowanych przez PKP PLK
Charakterystyki podstawowych typów podkładów betonowych
PRZYTWIERDZENIA SZYN
PODSYPKA
Minimalne grubości warstwy podsypki [m]
Powrót do: spisu treści
TEORIA ZIMMERMANA
Zimmerman oparł się na teorii Winklera przyjmując, że szyna
kolejowa ułożona na dużej liczbie podpór może być w przybliżeniu traktowana jak
belka ciągła na podłożu sprężystym. gdzie: l-so - długość podparcia podkładu pod szyną [m] l - długość podkładu [m] so - odległość między osiami szyn [m] b - szerokość spodu podkładu [m] a - rozstaw podkładów [m]
Zajmiemy się jednym tokiem szynowym przyjmując, że w torze prostym
oba toki szynowe są jednakowo obciążone. gdzie: m - masa pojazdu [kg] u - odległość środka ciężkości pojazdu od płaszczyzny szyn [m] s - rozstaw szyn [m] a - niezrównoważone przyspieszenie odśrodkowe lub dośrodkowe [m/s2] obliczane zgodnie ze wzorem v - prędkość liniowa pojazdu [m/s] R - promień łuki [m] g - przyspieszenie ziemskie g=9,81 [m/s2] h - przechyłka na łuku [m]
Wykorzystanie teorii Zimmermana prowadzi do określenia ugięć szyny i momentów występujących w jej stopce a także do określenie wartości sił poprzecznych przekazywanych przez szynę na podkład a następnie na podtorze i wielkości naprężeń, jakie występują w szynie. Zamiast współczynnika k występującego w opisie podłoża sprężystego Winklera w teorii Zimmermana wprowadzono podobny parametr C, zwany współczynnikiem podłoża, który rozumiany jest jako wpływ podkładki, podkładu, podsypki i podłoża. Współczynnik ten to tangens kąta nachylenia krzywej ugięcie/nacisk, co przedstawia poniższy wzór i rysunek. p - nacisk powierzchniowy [N/m2 ] y - ugięcie sprężyste [m] C - współczynnik podłoża [N/m3] Współczynnik podłoża C w zależności od rodzaju gruntu i podsypki oraz pory roku przyjmuje wartości C = 20·10-3 N/mm3; dla bardzo złego podłoża C = 50·10-3 N/mm3; dla złego podłoża C = 100·10-3 N/mm3;
dla dobrego podłoża Pierwszym krokiem przy rozwiązywaniu zagadnienia będzie obliczenie długości zastępczej L. Jej fizyczny sens ilustruje rysunek. Jest to połowa długości fali ugięcia szyny pod kołem pojazdu. Obliczamy ją zgodnie ze wzorem: E - moduł sprężystości stali szynowej = 21·104 N/mm2 [N/m2] I - moment bezwładności szyny względem poziomej osi obojętnej [m4] bL - szerokość zastępcza belki obliczona jak wyżej [m] C - współczynnik podłoża [N/m3 ]
Jednocześnie wielkość L określa nam zasięg działania nacisku pojazdu. Jeżeli punkt, w którym obliczamy ugięcia lub momenty znajduje się w odległości mniejszej niż L od punktu przyłożenia siły pionowej, powstałej pod wpływem pojazdu, to należy uwzględnić jej wpływ. Jeśli odległość między siłą a tym punktem jest większa od L, wpływ siły jest na tyle mały, że można go pominąć. Jeżeli więc kolejne koła pojazdu oddalone są na odległość większą niż 2L, to przy obliczeniach nie dokonujemy superpozycji sił.
Do znalezienia ugięć toku szynowego i momentów panujących w szynie niezbędne będą nam linie wpływu ugięć i momentów. Zagadnienie ilustruje rysunek. Wychodzimy z równania osi odkształconej podobnie jak w przypadku teorii Winklera.
gdzie
Dla ułatwienia obliczeń wprowadzone zostało pojęcie współrzędnej bezwymiarowej ksi. Wartość tę oblicza się na podstawie wzoru: Wyrażenie eta jest funkcją linii wpływu ugięć, którą wykorzystamy przy obliczaniu ugięcia szyny i siły działającej na jeden podkład.
Podobnie do obliczenia wartości momentów wykorzystuje się funkcję linii wpływu momentów.
gdzie
Jest to funkcja linii wpływu momentów, którą podobnie jak linie wpływu ugięć, wykorzystamy przy obliczaniu momentu występującego w stopce szyny nad podkładem.
Wykresy funkcji eta i mi przedstawia rysunek.
Należy wspomnieć jeszcze o współczynniku uwzględniającym dynamiczną pracę szyn, podkładów i gruntu podtorza. Obliczany jest on zgodnie z normami stosowanymi na PKP, co wyrażają poniższe wzory. dla v>100 km/h kv=1+v2/30000 dla 200>v>100 km/h kv=1+4,5v2/105-1,5v3/107 dla v>200 km/h kv=1,6 gdzie: v - prędkość pojazdu [m/s] kv - współczynnik dynamiczny
Można teraz przystąpić do obliczenia ugięcia szyny i momentu panującego w stopce szyny. Oblicza się je zgodnie z następującymi wzorami: ugięcie momenty gdzie: kv - współczynnik dynamiczny obliczony jak wyżej suma y - suma sił przypadających na podkład obliczona na podstawie linii wpływu eta [N] suma M - suma momentów przypadająca na szynę nad podkładem obliczona na podstawie linii wpływu mi [Nm] L - długość zastępcza [m] bL - szerokość zastępcza [m] C - współczynnik podłoża [N/m3]
Na tej podstawie obliczając ugięcia kolejnych podkładów i momenty panujące w stopce szyny nad podkładami, można sporządzić wykresy ugięć i momentów oraz znaleźć ich maksymalne wartości.
Profesor Eisenmann z Uniwersytetu Technicznego w Monachium wprowadził modyfikację teorii Zimmermana. Założył, że wartości ugięć i momentów otrzymywane na podstawie tej teorii są wartościami średnimi. Wartości maksymalne uzależnił od następujących czynników:> * współczynnika s zależnego od stanu nawierzchni: - dla bardzo dobrego stanu nawierzchni s=0,1 fi - dla dobrego stanu nawierzchni s=0,2 fi - dla złego stanu nawierzchni s=0,3 fi Parametr fi uzależniony jest od prędkości ruchu pojazdów - dla v<60 km/h fi =1 - dla 60<v<200 km/h fi =1+(v-60)/140 * współczynnika t zależnego od prawdopodobieństwa p z jakim obliczane są wartości momentów i ugięć - dla p=68,3% t=1 - dla p=95,4% t=2 - dla p=99,7 t=3 Zagadnienie to ilustruje rysunek.
Wartość maksymalną oblicza się na podstawie wartości średniej, obliczonej zgodnie z teorią Zimmermana następująco (rysunek) wartość maksymalna=wartość średnia*(1+t*s)
Idź do rozdziału: Elementy nawierzchni - Teoria Zimmermana - Naprężenia w szynie - Przykład - Literatura NAPRĘŻENIA W SZYNIE
gdzie
Naprężenia w stopce szyny od obciążenia pojazdem
gdzie
M - moment zginający w szynie, [Nm] Wx - wskaźnik wytrzymałości przekroju poprzecznego szyny, [mm3]
Naprężenia w szynie od zmian temperatury
gdzie
E - moduł sprężystości stali szynowej, E = 21·104 N/mm2
Naprężenia własne w szynie
Przyjmuje się jako wartość stałą
Idź do rozdziału: Elementy nawierzchni - Teoria Zimmermana - Naprężenia w szynie - Przykład - Literatura ZADANIE PRZYKŁADOWE
Określić maksymalny moment zginający i naprężenie w stopce oraz największe ugięcie szyny obciążonej zestawem kołowym.
Dane są: obciążenie od kół P1 = 100 kN; P2 = 120 kN odległość między kołami lk = 2,5 m współczynnik podłoża C = 100·10-3 N/mm3 szyna typu S54, I = 2073·104 mm4; E = 21·104 N/mm2; wskaźnik wytrzymałości Wx = rozstaw podkładów a = 0,63 m szerokość spodu podkładu b = 0,26 m; długość podkładu l = 2,50 m
Obliczenie długości podparcia podkładu [m]
lp = l - s = 2,50 - 1,50 = 1,0 m s - odległość między osiami szyn równa 1500 mm = 1,5 m
Obliczenie szerokości zastępczej podkładu [m]
Obliczenie długości belki zastępczej [mm]
Obliczenie wartości rzędnych linii wpływu momentów i ugięć
dla x = 0 dla x = lk = 2,5 m
Obliczenie momentów i ugięć w przekrojach przyłożenia obciążenia
Przekrój 1
M1 = L/4 (P1·μ1 + P2·μ2) = 0,804·0,25 (100·1,0 + 120·(-0,04602)) = 18,990 kNm
y1 = 1,4 mm
Przekrój 2
M2
= L/4 (P1·μ1 + P2·μ2) = 0,804·0,25 (100·(-0,04602) + 120·1,0) =
23,195 kNm y2 = 1,7 mm
Idź do rozdziału: Elementy nawierzchni - Teoria Zimmermana - Naprężenia w szynie - Przykład - Literatura
LITERATURA
w przygotowaniu
Idź do rozdziału: Elementy nawierzchni - Teoria Zimmermana - Naprężenia w szynie - Przykład - Literatura
|
Copyright
© 2002 Żurawski Stanisław All rights reserved |