WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH KOLEJE
TRAMWAJE
DROGI
LINKI Z BRANŻY ![]() Serwer Miłośników Transportu Szynowego ZTM Warszawa CNTK Warszawa
|
WARUNKI TECHNICZNE PROJEKTOWANIA
Warunki projektowania nowych dróg i modernizowania istniejących określa rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (D.U. Nr 43/1999)
Prędkość projektowa drogi [km/h]
Szerokość pasa ruchu na drodze [m]
Poszerzenie pasa ruchu na łuku
* na ulicy klasy L na obszarze przemysłowo-handlowym lub z komunikacją zbiorową autobusową
Minimalne wartości łuków kołowych w planie [m]
Wartości promieni łuków kołowych w planie [m] i pochylenia poprzeczne jezdni
W sprzyjających warunkach terenowych należy dążyć do zapewnienia kompozycji przestrzennej elementów geometrycznych drogi, m.in. przyjmując takie wielkości promieni łuków poziomych, dla których wymagane pochylenie poprzecznego jezdni nie przekracza 5% (na terenie bez zabudowynie).
W kwestiach nie objętych Rozporządzeniem... można stosować zalecenia Wytycznych projektowania dróg III, IV i V klasy technicznej. GDDP 1995
Podstawowe definicje
Idź do rozdziału: warunki techniczne - plan sytuacyjny - proste i łuki - krzywe przejściowe - źródła PLAN SYTUACYJNY
Krok po kroku
Przykładowy fragment planu sytuacyjnego [tutaj]
Idź do rozdziału: warunki techniczne - plan sytuacyjny - proste i łuki - krzywe przejściowe - źródła PROSTE I ŁUKI POZIOME
Oś drogi powinna składać się z odcinków prostych i krzywoliniowych. Odcinki krzywoliniowe mogą zawierać łuki kołowe, kombinacje łuków kołowych i krzywych przejściowych Odcinki proste powinno się stosować: na terenie płaskim, w obrębie skrzyżowań i węzłów, na obiektach mostowych i dojazdach, dla zapewnienia możliwości wyprzedzania oraz gdy droga ma przebiegać równolegle do prostoliniowych elementów zagospodarowania. Na drogach o prędkości projektowej 70-60 km/h długości odcinków prostych nie powinny przekraczać wartości 1000 m ze względu na monotonię jazdy, trudności w oszacowaniu prędkości i odległości pojazdów z przeciwka oraz możliwości oślepiania światłami w nocy. Przy mniejszych prędkościach brak takiego ograniczenia. Należy unikać stosowania krótkich odcinków prostych między łukami kołowymi tego samego kierunku. Jeśli jednak jest to niezbędne, zaleca się długości tych odcinków nie mniejsze niż 300m dla Vp=70 km/h i 250m dla Vp=60 km/h. Dla mniejszych prędkości nie uwzględnia się tego zalecenia. Przy projektowaniu odcinków łuków kołowych należy stosować możliwie duże promienie tych łuków, większe od minimalnych podanych w tabeli. Wielkości promieni łuków należy dostosować do ukształtowania terenu oraz istniejącej i planowanej zabudowy. Dla zapewnienia płynności i jednorodności drogi zaleca się, aby
gdy odcinek prosty między łukami kołowymi jest krótszy od 300 m dla Vp mniejszej od 80 km/h.
Idź do rozdziału: warunki techniczne - plan sytuacyjny - proste i łuki - krzywe przejściowe - źródła KRZYWE PRZEJŚCIOWE
Klotoidy stosuje się w celu stworzenia łagodnego przejścia między dwoma elementami trasy o różnej krzywiźnie, zwykle między prostą i łukiem kołowym, umożliwiającego jednostajną zmianę wartości siły odśrodkowej. Podstawowy wzór opisujący zależność między długością odcinka klotoidy a promieniem krzywizny na końcu tego odcinka ma postać: L.R = A2 gdzie: A - parametr o stałej wartości dla danej klotoidy, L - długość łuku klotoidy mierzonego od punktu przegięcia klotoidy, R - promień krzywizny na końcu odcinka L. Parametr A jest miarą wielkości klotoidy podobnie jak R określa wielkość okręgu. Odcinek klotoidy od promienia równego nieskończoności do promienia równego Ri np. promieniowi łuku kołowego jest opisany w sposób jednoznaczny przez dwa parametry spośród A, L, R, tau (tau - wielkość kąta zwrotu klotoidy). Klotoida jednostkowa Klotoidy są jednokładne, mają jednakowy kształt, a parametr A określa ich wielkość. Wzory dla klotoidy jednostkowej otrzymuje się wstawiając do wzorów ogólnych A = 1 np. l r = 1 (elementy klotoidy jednostkowej oznacza się małymi literami). Wielkości liniowe, określające klotoidę jednostkową np. l, r są A-krotnie mniejsze od wartości rzeczywistych. Wartości kątów i stosunków wielkości liniowych np. tau, l/r, L/R, h/r, H/R są stałe i niezależne do A. Wartości elementów klotoidy najprościej uzyskać z tablic klotoidy jednostkowej, znając przynajmniej dwie wielkości np. A i R. Wyznaczanie wielkości A Wielkość parametru A musi spełniać 6 warunków przedstawionych poniżej. 1. Warunek dynamiki
2. Warunek geometrii
3. Warunek estetyki
4. Warunek minimalnego odsunięcia łuku od stycznych głównych
5. Warunek poszerzenia jezdni na łuku
6. Warunek proporcji krzywych
Obliczanie elementów łuku kołowego z symetrycznymi krzywymi przejściowymi Na rysunku przedstawiony jest zakres zadania. Kolejność postępowania przy projektowaniu łuku kołowego z dwoma klotoidami symetrycznymi jest następująca:
styczna do łuku T = R.tg(gama/2); długość łuku Ł = R.gama; dla gama w radianach T1 = (R + H).tg(gamma/2); oraz delta = T1 - T = H.tg(gamma/2) To = T + delta + Xs ; alfa = gamma - 2.tau ; Łalfa = R.alfa gdzie alfa w radianach nowy przebieg: ABN = L + Łalfa + L stary przebieg: ABS = Xs + delta + Ł + delta + Xs skrócenie trasy: delta L = ABS - ABN między ostatnim hektometrem leżącym jeszcze w obrębie łuku z klotoidą a następnym (pierwszym leżącym na prostej) podajemy rzeczywistą odległość (100 - delta L) Kształtowanie rampy - przykład
Idź do rozdziału: warunki techniczne - plan sytuacyjny - proste i łuki - krzywe przejściowe - źródła LITERATURA ŹRÓDŁOWA
Idź do rozdziału: warunki techniczne - plan sytuacyjny - proste i łuki - krzywe przejściowe - źródła
UWAGI
Przykłady rozwiązań projektowych można znajeźć
Idź do rozdziału: warunki techniczne - plan sytuacyjny - proste i łuki - krzywe przejściowe - źródła |
Copyright
© 2003 Żurawski Stanisław All rights reserved |