WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH KOLEJE
TRAMWAJE
DROGI
LINKI Z BRANŻY ![]() Serwer Miłośników Transportu Szynowego ZTM Warszawa CNTK Warszawa
|
PRZEKROJE NORMALNE TORU
Przekrój normalny toru dla linii drugorzędnej i znaczenia miejscowego dwutorowej na prostej (D.U. Nr 151/1998)
Przekroje poprzeczne linii kolejowej projektuje się zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 151 z 1998 r.) W rozporządzeniu zamieszczone są rysunki przekrojów normalnych toru dla linii kolejowych magistralnych, pierszorzędnych, drugorzędnych i znaczenia miejscowego, jedno i dwutorowych, na prostej i na łuku poziomym. Przedstawione przekroje wymagają jedna pewnych wyjaśnień, zwłaszcza dla osób korzystających z nich po raz pierwszy. Przekroje przedstawiają dwa podstawowe elementy, ich wielkości i wzajemne usytuowanie. Są to podtorze i ułożona na nim nawierzchnia. Podtorze jest to budowla ziemna odpowiednio ukształtowana położona ponad terenem (nasyp) lub poniżej terenu (przekop). Górna powierzchnia tej budowli, na której układa się nawierzchnię, nazywana jest torowiskiem. Torowisko ma poprzeczne spadki umożliwiające szybkie odprowadzenie wody opadowej z nawierzchni. Na liniach dwutorowych torowisko ma pochylenia symetryczne a dla linii jednotorowych nie symetryczne. W jednym i drugim przypadku jednolicie pochylona powierzchnia torowiska znajduje się pod torem kolejowym. Dla linii jednotorowych najwyżsyy punkt torowiska położony jest blisko jego lewej krawędzi tj. w odległości 1,15 m. Zasada ta związana jest z technologią układania toru na torowiski "na boso", czyli bez podsypki, którą dowozi się dopiero w drugiej kolejności po już ułożonym torze. Płaska powierzchnia torowiska pod podkładami minimalizuje powstawanie wgnieceń, w których mogłaby gromadzić się woda opadowa. W przekopach wzdłuż torowiska położone są rowy boczne, odbierające wodę spływającą z torowiska i skarpy przekopu. W nasypach rowy boczne położone są w odległości 1 m od podstawy nasypu i stosuje się je przy niskich nasypach i w sytuacjach, gdy przyległy teren ma spadek w kierunku nasypu. Przy wysokich nasypach rowów można nie stosować. Tor kolejowy a ściślej jego oś nie jest usytuowana na środku torowiska. Jest przesunięta lekko w lewo, aby przy niesymetrycznym torowisku zapewnić podobną szerokość jego niezabudowanym skrajnym ławom. Ławy wykorzystywane są przez ekipy remontowe podczas prowadzenia prac torowych. Wszystkie skarpy zarówno nasypów i przekopów jak też rowów i skarp podsypki mają standardowe pochylenia równe 1:1,5. W niestandardowych warunkach gruntowych skarpy nasypów i przekopów mogą mieć inne wartości pochyleń. Rysunki przekrojów pokazują jednocześnie dwie sytuacje - z lewej strony skarpę nasypu a z prawej rów boczny i skarpę przekopu. Torowisko (niesymetryczne) i położona na nim nawierzchnia pozostają niezmienne w każdej sytuacji. Uwaga ta dotyczy głównie rysunków przekrojów dla linii jednotorowych.
Przekrój normalny toru dla linii drugorzędnej i znaczenia miejscowego jednotorowej na prostej (D.U. Nr 151/1998)
Idź do rozdziału: przekroje normalne toru - przekroje poprzeczne linii - przykłady - źródła PRZEKROJE POPRZECZNE
Jak narysować prawidłowo przekroje poprzeczne linii kolejowej - oto recepta.
Krok pierwszy
Krok drugi
Krok trzeci
Krok czwarty
Idź do rozdziału: przekroje normalne toru - przekroje poprzeczne linii - przykłady - źródła PRZYKŁADY
Przekrój linii kolejowej w nasypie (H=0,75m)
Przekrój linii kolejowej w przekopie (H=1,02m)
Idź do rozdziału: przekroje normalne toru - przekroje poprzeczne linii - przykłady - źródła MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE I POMOCNICZE
Pliki do przeglądania lub pobrania:
Aby przejść na stronę pobierania proszę wpisać hasło dostępu i nacisnąć OK. Materiały do pobrania są przeznaczone wyłącznie dla studentów IL PW a hasło udostępnia prowadzący przedmiot.
Idź do rozdziału: przekroje normalne toru - przekroje poprzeczne linii - przykłady - źródła
UWAGI
Rowy boczne przy nasypach kolejowych
Idź do rozdziału: przekroje normalne toru - przekroje poprzeczne linii - przykłady - źródła |
Copyright
© 2002 Żurawski Stanisław All rights reserved |